Sponsring

Sponsring är ett mångfacetterad kommunikations- och affärsverktyg som kan skapa många värden för er som bolag. Ett strategiskt sponsorskap kan beröra och engagera medarbetare, driva värde för ert hållbarhetsarbete, ge ökad försäljning, stärka ert varumärke, vara en plattform för kundvård – och inte minst skapa ett bättre och starkare samhälle!

Reklamtröttheten ökar

Vi lever i ett samhälle där svenskarnas reklamtröttheten ökar. I Novus och Sveriges Annonsörers mätning från 2024 säger 54 procent att de är negativa till reklam, en andel som ökat kontinuerligt under de senaste 10 åren. Andelen som är positiva har samtidigt minskat från 22 till 13 procent. Det här skapar utmaningar för er som bolag.

För att nå fram och beröra människor måste vi gå via plattformar och sammanhang där målgruppen är positiv och mottaglig. Vi måste nå människor via deras passioner och engagemang. Människor kommer alltid vara mest lojala och närmast sina egna intressen. Kan vi som bolag skapa värde för målgruppen i deras intressen – då kan det också ge effekt för ert företag.

Uppskattad kommunikation

Enligt Upplevelseinstitutets mätning från 2023 är kommunikation via idrottsevenemang det mest uppskattade sättet för människor att ta emot ett företags marknadsföring på. 37 procent är ganska eller mycket positiva vilket ger en klar förstaplats före områden som annonser i tidningar och utomhusreklam.

Sponsringsbranschens utveckling

Sponsringsbranschen har ökat med 55 procent under de senaste 10 åren. Under motsvarande period har företagens investeringar i marknadsföring generellt ökat med 34 procent. Sponsringens andel av den stora reklamkakan har också ökat och ligger idag på drygt 10 procent.

Vår vision på Sponsor Mate är att denna andel ska öka till 20 procent.

Vi är övertygade om att det finns stora möjligheter för bolag att driva ökade effekter genom sponsring. Att nå människor via deras passioner och engagemang är framtiden. Det visar inte minst marknadsföringsgurus som Les Binet och Peter Fields sammanställning där de rankar sponsring som den mest effektiva kanalen för långsiktigt varumärkesbyggande.

Genom ökad sponsring skapar vi också ett starkare samhälle med mer resurser till barn- och ungdomsidrott, forskning mot livshotande sjukdomar, ökad integration – och en rad andra viktiga samhällsområden. Tillsammans bygger vi ett starkare Sverige.

Låt oss tillsammans skapa värden för er som bolag, er som rättighet och för samhället i stort.

Våra tjänster

Säljledning

Vi leder er säljorganisation, långsiktigt eller under specifik period, effektiviserar och implementerar säljmetodik samt vidareutvecklar personal för att maximera er rättighets potential.

Försäljningsstöd

Vi fokuserar på strategisk nykundsförsäljning med en tydlig säljmetodik och i nära samarbete med er som rättighet.

Kampanjförsäljning

Vi skapar och eller säljer befintliga koncept för er rättighet, under en specifik period.